Härdobjekt

Det är dessa härdobjekt som förekommer i progammet.

Dessa härdobjekt finns i en inventarielista som innehåller aktuell information om respektive objekt, dock inte i vilket utrymme objektet finns. I vilket utrymme och exakt i vilken position objektet befinner sig håller utrymmesadministratören reda på. Däremot vet man att alla härdobjekt som förekommer i inventarielistan finns i något av de utrymmen som ingår i systemet.

När ett nytt härdobjekt är inmatat placeras det i ett "startutrymme", som för styrstavar benämns CSV och för övriga objekt kallas Lastbilen. I från dessa utrymmen kan sedan förflyttningar genereras till valfria bassänger.

Vanligen flyttas styrstavar till styrstavsstället och övriga härdobjekt till torra förrådet.

Som behörighetsnivå 3 användare har man möjlighet att placera härdobjekten i andra positioner än Lastbilen och CSV. Detta för att kunna mata in en startdatabas. Enda regeln som gäller är att det ej får finnas något förflyttningsschema där operationer är exekverade (verkställda).

Vid inmatning av nytt härdobjekt kan dialogen se ut som figuren nedan, som är en dialog tagen från skapandet av en ny patron.

 

Man kan alltid få fram information om ett härdobjekt genom att dubbelklicka på det. Då visas ett fönster med diverse information, nedan visas ett exempel på information om en patron:

 

Det är möjligt att spärra eller varna ett härdobjekt samt mata in en text varför härdobjektet är spärrat eller varnat. Programmet erbjuder också möjligheten att hålla reda på om härdobjektet är läckande eller sprucket.

Vill man spärra eller varna så kan man i en meny för detta välja bland olika varningar och spärrar, eller ange en egen. Det finns även ett alternativ för att ange ett härdobjekt som läckande/sprucket, vilket bland annat medför att objektet ej kan flyttas in i reaktorn.

  Ett varnat härdobjekt presenteras med ett diagonalt streck genom objektetet. (varnad attrapp)

  Ett spärrat härdobjekt presenteras med ett kryss genom objektetet. (spärrad box)

Tillbaka




Utrymmen

Det finns två olika typer av utrymmen, de som motsvarar bassänger som finns i verken och har bestämda positioner, och de som består av en inventarielista.

Av de åtta utrymmen som finns i grundutförandet är två stycken bestående av inventarielistor, och de övriga sex är ’verkliga’ bassänger med fastställda positioner.

Indelningen är följnade:

Utrymmen utan reella positioner:

CSV

Lastbilen

Utrymmen med reella positioner:

Torra förrådet

Styrstavsstället

Bränslebassängen (består i vissa verk av flera utrymmen)

Hallförrådet

Reaktorn

Transportbehållaren

 

Dessa utrymmen redigeras och kompleteras så att de motsvarar de utrymmen och bassänger som finns i det aktuella verket.

Varje utrymme har ett specifikt regelverk som förhindrar otillåtna operationer att utföras. De utrymmen som har reella positioner består av en mängd positioner med bestämda koordinater. Varje position kan spärras eller varnas med valfria spärr/varningstexter, samt att man kan reservera positioner för endast färskt bränsle. Vinklarna på alla positioner utanför reaktorn kan ändras.

 

Vid automatiska förflyttningar flyttas härdobjekten enligt speciella prioriteter. Vilken prioritet programmet går efter beror på typen av förflyttning. Det finns prioriteter för ur- och iladdning, färskt bränsle ect. Varje position har for varje prioritet ett prioritetsnummer mellan 1 och 8, men detta kan ändras, och varje prioritet kan redigeras.

 

 

 



info@vicus.se